۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

Jame Jahanie Footballe Zanan + Photos






  جام جهانی فوتبال زنان با قهرمانی ژاپنی ها پایان یافت

ژاپن با شکست آمریکا به عنوان قهرمانی ششمین دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال زنان در سال 2011 دست پیدا کرد.

تیم فوتبال ژاپن به عنوان نخستین تیم آسیایی که به دیدار پایانی رقابت های جام جهانی فوتبال زنان راه پیدا کرده بود، یکشنبه شب در ورزشگاه "کامرزبانک" فرانکفورت مقابل آمریکا پیروز شد و به عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد. دو تیم در پایان 120 دقیقه به تساوی 2 بر 2 دست پیدا کردند و سپس این ژاپنی ها بودند که با حساب 3 بر یک در ضربات پنالتی مقابل حریف خود پیروز شدند و جام قهرمانی را بالای سر بردند.

"آلکس مورگان" در دقیقه 69 تیم آمریکا را پیش انداخت و "آیا میاما" در فاصله 9 دقیقه به پایان بازی، گل تساوی را وارد دروازه آمریکا کرد. بازی در وقت های اضافی با برتری آمریکایی ها همراه بود و این تیم موفق شد در دقیقه 104 توسط "آبی وامباچ" به گل برسد اما تنها سه دقیقه به پایان بازی زمان بود که "هوماره ساوا" گل تساوی را وارد دروازه آمریکا کرد.

ژاپنی ها که هنوز به طور کامل از زیر بار تالمات اقتصادی و روحی زلزله و سونامی ماه مارس رهایی پیدا نکرده اند، در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر یک حریف خود که دو عنوان قهرمانی جهان در کارنامه دارد را شکست دادند و جام قهرمانی را بالای سر بردند.

تیم ملی فوتبال بانوان ژاپن در شرایطی به عنوان یک تیم آسیایی قهرمان جهان شد که تیم ملی فوتبال بانوان ایران نتوانست از دور مقدماتی این رقابتها نیز صعود کند و در راه رسیدن به المپیک لندن نیز ناکام بود.

جام جهانی فوتبال زنان از سال ۱۹۹۱ و به ميزبانی چين پايه گذاری شد. در اولين دوره رقابت ها، آمريکا قهرمان شد. نروژ در رده دوم قرار گرفت. سوئد هم در بازی رده بندی چهار بار دروازه آلمان را باز کرد.

سوئدی ها همچنين چهار سال بعد ميزبان جام جهانی شدند اما با شکست در ضربات پنالتی مقابل چين، راهی به نيمه نهايی پيدا نکردند. جام اين بار نصيب نروژ شد که آلمان را در فينال از پا در آورد. آمريکا مدافع عنوان قهرمانی هم با غلبه بر چين، روی سکوی سوم ايستاد. آمريکا که سال ۱۹۹۴ ميزبان جام جهانی فوتبال بود، در سال ۱۹۹۹ نيز جام جهانی زنان را برگزار کرد.

در فينال حيثيتی که بين ميزبان و چين به انجام رسيد، آمريکايی ها به لطف ضربات پنالتی موفق شدند جام را در خانه نگه دارند. برزيلی ها هم در ضيافت پنالتی ها، عنوان سومی را از چنگ نروژی ها خارج کردند. سال ۲۰۰۳ آمريکا برای دومين دوره پياپی ميزبان جام جهانی شد. اما دو تيم اروپايی فيناليست شدند. آلمان ۲-۱ بر سوئد غلبه کرد تا برای نخستين بار قهرمان شود. ميزبان بازی ها ۳-۱ بر کانادا پيروز شد تا اگرچه نتوانسته بود مدافع خوبی برای عنوان قهرمانی باشد، دست کم مدال برنز را از دست ندهد.

در آخرين دوره جام جهانی زنان، چينی ها مجددا ميزبانی را عهده دار شدند اما خودشان در مرحله يک چهارم نهايی به نروژ باختند و حذف شدند. فينال را آلمان با دو گل از برزيل برد تا از جام قبلی اش دفاع کند. آمريکا هم که برای پنجمين بار پياپی به نيمه نهايی رسيده بود، ۴-۱ نروژ را برد تا روی سکوی سوم بايستد.

تیم های ملی فوتبال زنان آمریکا و ژاپن به دیدار نهایی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۱ راه یافتند. آمریکا تنها تیمی است که در هر ۶ دوره از جام جهانی فوتبال زنان، به مرحله نیمه نهایی صعود کرده بود.

تیم ژاپن در دو دوره قبلی جام جهانی زنان روی سکوی سوم ایستاد. آخرین باری که جام جهانی به آمریکا رسید، سال ۱۹۹۹ و در خاک این کشور بود. آمریکا در فینال آن دوره نیز با تیمی از آسیا مواجه شد و در یک بازی نفسگیر، در ضربات پنالتی موفق شد چین را از پیش رو بردارد. در آن دوره از بازی ها ژاپن هم حضور داشت اما پله های پیشرفت را به آرامی و با حوصله طی می کرد. ژاپن در آن بازی ها ۵ گل از روسیه خورد و ۴ گل هم از نروژ دریافت کرد.

زنان فوتبالیست ژاپن اولین حضورشان را در فینال جام جهانی تجربه کردند. آن ها با شکست آلمان، میزبان مسابقات و قهرمان دو دوره گذشته در مرحله یک چهارم شگفتی ساز این دوره از رقابت ها لقب گرفتند. آمریکا در پنج دوره گذشته جام جهانی فوتبال زنان، دو قهرمانی و سه نایب قهرمانی داشته که برای کسب سومین قهرمانی اش مقابل ژاپن قرار گرفت اما اینبار ژاپن؛ شگفتی ساز بزرگ جام جهانی فوتبال زنان نام گرفت.
 




هیچ نظری موجود نیست: