۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

Kashf 20 Goneye Estesnaee Jadid Dar Tabiat

20 گونه استثنایی که طی 20 سال گذشته کشف شده‌اند
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه show picture را بزنید
طی 20 سال گذشته بیش از 1300 گونه جدید کشف شده‌اند. این گزارش به 20 نمونه کمیاب و استثنایی از میان آنها مانند داینوسپایدر، عقرب امپراتور، قورباغه پینوکیو و کوسه‌ای که در آب راه می‌رود، می‌پردازد.
طی 20 سال گذشته بیش از 1300 گونه جدید کشف شده‌اند. این گزارش به 20 نمونه کمیاب و استثنایی از میان آنها مانند داینوسپایدر، عقرب امپراتور، قورباغه پینوکیو و کوسه‌ای که در آب راه می‌رود، می‌پردازد.
 
عقرب امپراتور
این عقرب که حدود 20 سانتیمتر طول دارد، طی پژوهش‌های RAP در سال 2006 در کشور آفریقایی غنا کشف شده است. این عقرب هم سم تولید می‌کند اما سم آن نه‌تنها برای انسان خطرناک نیست بلکه به گفته محققان می‌تواند به تولید داروهایی برای بهبود آریتمی و دیگر ناراحتی‌های قلبی کمک کند.
 
 
 
کشف جنس تازه‌ای از جوندگان
این جنس جدید که شبیه به چین‌چیلاهای کشف شده در مقبره اینکاها است، طی کاوش‌های سال 1997 و 98 در پرو کشف شده است. کشف این جنس جدید باعث شده دانشمندان به کشف جنس‌های تازه دیگری از جوندگان در آینده نزدیک امیدوار باشند.
 
 
 
سوسک کمپوست‌ساز
این سوسک که تنها محل زندگی کشف شده آن و نمونه‌های مشابهش غاری در گینه است، می‌تواند با تخریب زباله‌ها آنها را به مواد اولیه مورد نیاز طبیعت و انسان تبدیل کند. به گفته محققان RAP این سوسک بخشی از اکوسیستمی است که برای حفظ تعادل میان طبیعت و مواد شیمیایی ساخت انسان تلاش می‌کند.
 
 
 
داینوسپایدر
این گونه کوچک یکی از معدود بندپایانی است که طی 300میلیون سال اخیر دچار تغییرات چندانی نشده‌اند. داینوسپایدر در جنگل‌های کشور غنا کشف شده است. این حشره 11میلیمتری بزرگترین گونه شناخته شده در میان 57 گونه فعلی است و از موریانه‌ها و لارو مورچه تغذیه می‌کند.
 
 
 
سنجاقک Platycypha
این سنجاقک سال 2004 توسط تیم تحقیقاتی RAP در آبگیرهای رودخانه کنگو کشف شده و با توجه به اینکه سنجاقک‌ها یکی از حساس‌ترین جانداران به آلودگی آب هستند، می‌توان از سلامت آب این رودخانه مطمئن شد. این گونه از آبزیان بسیارکوچک و پشه‌ها تغذیه می‌کند.
 
 
 
مورچه سرباز بزرگ
این مورچه سرباز 1.5 سانتیمتری که در جنگل‌های کشور کامبوج کشف شده، خصوصیات منحصربه‌فردی دارد. مورچه‌های این گونه هنگام احساس خطر در اطراف لانه پراکنده خواهند شد و با بستن دو قلاب جلوی دهانشان به یکدیگر منظره‌ای دفاعی و هشداردهنده ایجاد خواهند کرد.
 
 
 
قورباغه پینوکیو
این گونه عجیب که در کوهستان‌های اندونزی کشف شده، زائده‌ای روی بینی‌اش دارد که توجه محققان را به خود جلب کرده است.
 
 
 
قورباغه درختی 15 سانتیمتری
این قورباغه درختی بزرگ که سال 2008 در کوهستان‌های گینه کشف شده، مانند بسیاری از گونه‌های مشابه آن در کناره‌های رودخانه و زیر سنگ‌ها تخم‌ریزی می‌کند. بچه‌های این قورباغه هنگام تولد از دهان بزرگ و بادکش‌مانندشان برای چسبیدن به سنگ‌ها و در امان ماندن از جریان تند رودخانه استفاده می‌کنند.
 
 
 
عنکبوت پرنده‌خوار
این عنکبوت بزرگ که طول پاهایش تا 30 سانتیمتر می‌رسد و حدود 170 گرم وزن دارد، سنگین‌ترین عنکبوت شناخته شده در جهان است. این عنکبوت از حشرات کوچک ساکن جنگل‌های آمریکای جنوبی، مارهای سمی و مارمولک‌ها تغذیه می‌کند. این عنکبوت سم تولید می‌کند اما سم آن برای انسان خطرناک نیست.
 
 
 
gola malimbe
این پرنده زیبا نیز در جنگل‌های جنوب‌شرقی گینه، جایی که بیش از یک‌سوم گونه‌های کمیاب و استثنایی سال‌های اخیر کشف شدند، کشف شده است. طی 20 سال اخیر بیش از 1300 گونه جدید توسط RAP کشف شده‌‌اند.
 
 
 
Brachyamytta rapidoaestima
این حشره عجیب یکی از نمونه‌های کشف شده در سال 2002 است. این گونه شکارچی برای شکار حشرات کوچک کمین می‌کند و سرانجام آنها را به دام می‌اندازد. دلیل انتخاب نام این شکارچی سکونت آن در جنگل‌های غربی آفریقا است که دارند به سرعت تخریب می‌شوند.
 
 
 
حشره‌ای با بال‌های پرطاووسی
این حشره با بال‌های زیبا که سال 2006 در آمریکای جنوبی کشف شده، دو شیوه استتار اختصاصی دارد. یکی استفاده از طرح بال‌ها برای تبدیل شدن به یک برگ مرده و دیگری حرکات سریع و استفاده از طرح بال‌های میانی برای تداعی پرواز یک پرنده است.
 
 
 
ماهی با رنگ‌های الکتریکی
این ماهی زیبا از شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای جذب جنس مخالف استفاده می‌کند. ماهی نر به کمک این رنگ‌های الکتریکی که در تصویر می‌بینید، توجه ماهی ماده را جلب خواهد کرد.
 
 
 
سمندر ای.تی
این جاندار جالب‌توجه که اولین‌بار سال 2009 در اکوادور کشف شده، یک سمندر ای.تی است. این جاندار نه‌تنها مانند همنام فضایی خود انگشت سبابه بلندی دارد، بلکه فاقد ریه است و از راه پوست تنفس می‌کند. انگشت سبابه بلند این سمندر برای گرفتن برگ‌ها و بهبود حرکت استفاده می‌شود.
 
 
 
یک مارمولک عجیب
این مارمولک با ظاهر ترسناک که در سال 1998 در ماداگاسکار کشف شده، یکی از 10 جاندار در معرض انقراض به دلیل قاچاق در سال 2004 بوده است. پوست این جاندار به استتار خوب آن کمک کرده و شکار در شب را برایش ساده‌تر خواهد کرد.
 
 
 
smoky honeyeater
این پرنده زیبا ساکن ارتفاعات اندونزی است. این پرنده که در ارتفاع بالای 1600 متری زندگی می‌کند، از شیره گل‌ها تغذیه می‌کند و در گرده‌افشانی نقش بسیارباارزشی را ایفا خواهد کرد.
 
 
 
Pseudancistrus kwinti
این گربه ماهی منحصربه‌فرد که اولین‌بار در آب‌های آمریکای جنوبی کشف شده، می‌تواند به کمک آرواره‌هایش به شکار در آب‌های این منطقه بپردازد. آرواره‌های قوی این ماهی برای تکه‌تکه کردن انواع بی‌مهرگان و جلبک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
 
 
مورچه پلنگی
این مورچه که ظاهری شبیه به پلنگ‌ها دارد و در گینه‌نو کشف شده، شکارچی ماهری نیز هست. این مورچه به کمک آرواره‌هایش قربانیان را که اغلب بی‌مهرگان کوچک هستند، حمل می‌کند و گاهی از آن برای حمل مورچه‌های کوچک استفاده خواهد کرد.
 
 
 
کوسه‌ای که راه می‌رود
این کوسه که در سال 2006 در آب‌های اندونزی کشف شده، بسیارمورد‌توجه محققان قرار گرفته است. این گونه می‌تواند شنا کند اما اغلب از باله‌هایش برای راه‌رفتن در کف آب استفاده خواهد کرد. این نمونه می‌تواند آغاز ظهور آبزیانی باشد که به خشکی پا خواهند گذاشت!
 
 
 
میمون دماغ‌لوله‌ای
این میمون میوه‌خوار دماغ‌لوله‌ای که اولین‌بار در جنگل‌های گینه‌نو کشف شده یکی از 20 گونه استثنایی کشف‌شده در سال‌های اخیر است. این میمون عجیب و کمیاب مانند دیگر نمونه‌هایی که در این گزارش خواهید دید، توسط محققان برنامه شناسایی سریع گونه‌ها وابسته به سازمان بین‌المللی حفاظت منابع طبیعی، کشف شده است.
 
---------------------------------
مستند جذاب و فوق العاده حیات BBC Life TV Series
توضیحات:
پس از عرضه ی موفق مجموعه Planet Earth و استقبال کاربران سایت اینک مجموعه Life با همان کیفیت بی رقیب ایران من تقدیم شما می گردد.
مجموعه ی BBC Life در قالب 10 DVD با بالاترین کیفیت تصویر موجود در دنیا و کیفیت صدایی بی نظیر، استراتژی های شگفت انگیزی که حیوانات و گیاهان برای زنده ماندن به کار می برند را برای شما به تصویر می کشد، رفتارهایی از حیوانات که برای اولین بار در طول تاریخ فیلم های مستند به تصویر کشیده شده است، صحنه‌ها مثل دویدن «مارمولک مسیح» روی آب و پرش ماهی‌های پرنده، با دوربین‌های فوق سریع با سرعت ٨ هزار فریم در ثانیه.
 
 
با تماشای این مجموعه ی با تمام وجود عظمت خلقت خداوند را درک کنید.
در سال ۲۰۰۹ پس از ۴ سال تلاش بی وقفه ی مستند سازان BBC ، پرخرج‌ ترین مجموعه مستند حیات وحش با بودجه‌ای حدود ١٠ میلیون پوند با نام Life - حیات، تقدیم به طرفداران مجموعه های مستند شد و از شبکه های BBC:One و BBC:HD پخش گردید.

این مجموعه با شکوه نگاهی کلی به استراتژی‌ها و تلاش‌های جانداران در تنازع برای بقا دارد. تلاش برای شکار کردن و شکار نشدن، تصاویری بسیار مهیج و زیبا از صحنه های شکار جانداران، جنگیدن برای زنده ماندن در شرایطی طاقت فرسا، تلاشی که چارلز داروین از آن به عنوان مبارزه برای وجود نام می برد. در این مجموعه نیز از تکنولوژی بسیار پیشرفته فیلمبرداری استفاده شده است که برای اولین بار در Planet Earth به کارگیری شده بود، علاوه بر این در این مجموعه از تکنیک های منحصر به فردی استفاده شد تا تصاویری متفاوت و بسیار واقعی را به مخاطب خود نشان دهند . تکنیک هایی مثل فیلمبرداری ثابت با هلیکوپتر، حس پرواز در کنار پروانه ها و کارهایی که اجازه می داد تا در کنار جانورانی از جمله گوزن شمالی به فیلمبرداری از آنها بپردازند و به نوعی جزئی از محیط جانوران شوند. در این مجموعه از دوربین های پر قدرتی که امکان تصویر برداری تا ۸۰۰۰ فریم در ثانیه را دارند، استفاده شده است که این قابلیت نیز در شکار صحنه های جذاب شکار که تا کنون دیده نشده اند خیلی مفید و موثر بود.
قیمت : ۱۳۹۰۰ تومان - ۱۰ عدد دی وی دی
کالا را اول تحویل بگیرید ، سپس وجه آن را به مامور پست پرداخت کنید

پوشش سراسر ایران ، بیمه و گارانتی تعویض تمامی محصولات


 
گوینده این مستند David Attenborough یکی از شناخته شده ترین گویندگان و طبیعت شناسان جهان می باشد و لقب Sir را نیز دریافت کرده است.

این مستند از 10 اپیزود (قسمت):
1. چالش های زندگی / Challenges of Life
2. خزندگان و دوزیستان / Reptiles and Amphibians
3. پستانداران / Mammals
4. ماهیان / Fish
5. پرندگان / Birds
6. موجوداتی از اعماق / Creatures of the Deep
7. شکار و شکارچیان / Hunters and Hunted
8. حشرات / Insects
9. گیاهان / Plants
10. پستانداران نخستین / Primates
تشکیل شده است و به بررسی حیات، گونه های مختلف موجودات زنده روی زمین می پردازد و تصاویری شگفت انگیز از حیات وحش را ارائه می کند که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.


 
فیلمبرداری:
فیلمبردار دست‌اش را روی قلب‌اش گذاشته و می‌گو‌ید: صدای ضربان قلبم را می‌شنوم.
او از ترس و هیجان ِ دیدن اژدهای کومودو، سوسماری که با یک گاز گرفتن سطحی می‌تواند بوفالویی را زمین بزند و با دندان‌ خودش و همراهان‌اش تکه‌تکه‌اش کند، حرف می‌زند، ترسیده و می‌لرزد اما دست‌اش از دوربین جدا نمی‌شود و چشم‌اش از ویزور. اژدها، از کنارش چنان رد می‌شود که با پوستش دیواره لنز را لمس می‌کند. ولی آقای فیلمبردار با نفس‌های بریده، تکانی نمی‌خورد تا این لحظه عبور پرخطر را هم ثبت کند.
در بخش دیگری فیلمبردار با دوربین‌اش روزی ۱۱ ساعت را در چادر کوچکتر از قد‌ش، می‌گذراند تا استرس پرنده کوچک از حضور یک غریبه تمام شود. سه هفته زیر باران و طوفان، با یک دوربین و سه‌پایه، بدون آذوقه کافی، ساعت‌ها چمباتمه می‌زند و چشم‌اش را به ویزور می‌چسباند تا Vogelkop Bowerbird رنگ‌های مورد علاقه‌اش را مقابل آلاچیق کنار هم بچیند و با سلیقه اطراف‌اش را طراحی کند و منتظر پرنده ماده بماند؛ و عاقبت، روز بیست‌ و یکم از چادر بیرون می‌آید و از خوشحالی فریاد می‌زند که لحظه را گرفتیم ... لحظه‌ جفت‌گیری که انتظارش را می‌کشید، ۱۰ ثانیه هم نمی‌شود!!

در هر قسمت از مجموعه Life، بعد از ۵۰ دقیقه فیلم در مورد یک رسته از حیوانات، 10 دقیقه پشت‌صحنه وجود دارد که تا حدی به سوالات بیننده درباره نحوه گرفتن نماها، تکنیک‌ها و نوع فیلمبرداری و کار اعضای گروه جواب می‌دهد.

ولی در هیچ‌کدام از این ده بخش به سوالات جوابی داده نمی‌شود؛
- چطور ممکن است یک نفر آنقدر کارش را دوست داشته باشد که برای لحظاتی سلامت و زندگی خودش را هم فراموش کند و مرگ را بر گرفتن لحظاتی از زندگی یک جانور ترجیح دهد؟
- چطور می‌شود که یک سری از آدم‌ها حاضرند برای چند ثانیه نما از یک پرنده، حشره یا ماهی هفته‌ها وقت بگذارند، ساعت‌ها منتظر نور دلخواه شوند و روزها و شب‌ها را در دشوارترین و ناگوارترین حالت بگذارند؟
- چطور است که وقتی همان یک لحظه.. همان آن را می‌گیرند، فراموش می‌کنند در چه وضعیت خطرناک، سخت و دشوار و کشنده‌ای قرار داشتند و رو به گروه می‌گویند: We're Done!


ویژگی های مجموعه ی مستند BBC Life ارائه شده توسط ایران من:

- 10 اپیزود این مستند در قالب 10 عدد دی وی دی با بالاترین کیفیت و بدون هیچ گونه حذفیات و کاهش کیفیت
- زیرنویس فارسی اختصاصی ایران من برای تمامی 10 اپیزود
- زیرنویس انگلیسی برای کل مجموعه
- زیرنویس عربی برای کل مجموعه
- قابلیت پخش در کامپیوتر و تمامی دستگاه های خانگی DVD Player به همراه زیر نویس فارسی و انگلیسی و عربی
- بسته بندی شکیل و شبیه نسخه ی اصلی

مشخصات صدا و تصویر:
صدا: AC3, 6ch (شش کاناله)
تصویر: رزولیشن Full D1 - 720*480 (بالاترین کیفیت ممکن روی DVD 5)
تنظیمات زیر نویس: انگلیسی/فارسی/عربی/بدون زیر نویس

دیدن‌ این مجموعه با کیفیتِ پایین ِ صدا و تصویر، حکم ِ محاربه با سازندگان‌‌اش را دارد
توضیحات هر اپیزود به صورت تفضیلی:

- چالش های زندگی (Challenges of Life):
این قسمت یک دید کلی درباره آنچه که در 9 قسمت بعدی قرار است به آنها پرداخته شود، به شما می دهد و با حرکت دلفین ها در خلیج کالیفرنیا آغاز می شود، آن ها به شکل خارق العاده ای آب را گل آلود می کنند و استادانه در مسیری b شکل از آب گل آلود ماهی می گیرند؛ چیتا هایی که به شکار شتر مرغ می پردازند و ...
- خزندگان و دوزیستان (Reptiles and Amphibians):
خزندگان اولین جانورانی هستند که توانسته‌اند زندگی در خشکی را بطور کامل تحمل نمایند. سطح بدنشان از پوست خشک و شاخی پوشیده شده است. آنها ممکن است خیلی ابتدایی و اولیه به نظر بیایند اما همچنان در حال سیر تکاملی خود هستند. در این قسمت جانوارانی از این تیره را مشاهده می کنیم که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. از جمله اژدهای کومودو، وزغ های غول پیکر و انواع سوسمار، رتیل ها، مارها و ...
اژدهای کومودو بزرگترین مارمولک روی زمین است ،خزنده‌ای با طول ۳ متر و وزنی بیش از ۱۳۶ کیلوگرم ! که قادر به شکار حیوانات بزرگی مانند آهو و گراز، گاومیش و حتی انسان است. در هر وعده غذایی میتواند تا ۸۰ درصد وزن خود تغذیه کند! جانورانی که بتوانند پس از گاز گرفته شدن از چنگ این درنده بگریزند، نهایتا تا یک روز زنده می مانند. بزاق این جانور حاوی ۵۰ نوع باکتری سمی است که وارد خون طعمه شده و در مدت ۲۴ ساعت او را از پای در می‌آورد. در همین مدت است که اژدهای کومودو به آرامی و با کمک حس بویایی خود حتی کیلومترها در تعقیب بوی جسد، به شکار خود دست می‌یابد.

- پستانداران (Mammals):
پستانداران موفقترین گروه جانوران در سیاره ما به شمار می آیند، باهوش، خون گرم و دارای بنیان خانواده قوی تر نسبت به دیگر گونه ها، این مجموعه به شناساندن پستانداران گوناگونی می پردازد که به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم:
کوآتی، فیل های آفریقایی، شیر ها، کفتار، خفاش، گوزن شمالی
اسب آبی یک جانور پستاندار گیاه خوار ساکن آفریقا می‌باشد. با آنکه چاق و سنگین هستند و در ضمن پاهای کوتاهی نیز دارند اما به راحتی می‌توانند از یک انسان پیشی بگیرند. اسب های آبی می‌توانند با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت در مدت زمان کوتاهی از یک دونده المپیکی سبقت بگیرند. اسب آبی آفریقایی از حیوانات خطرناک و تهاجمی به حساب می‌آیند و در صورتی که انسان به ایشان نزدیک شود به انسان حمله می‌کنند و مرگ آورند.

 

- ماهیان (Fish):
متنوع ترین گروه از مهره داران که در رودخانه ها، دریاچه ها و دریاها و اقیانوس های جهان زندگی می کنند. در این مجموعه با کمک تکنولوژی دوربین های پیشرفته، حرکات و رفتار ماهی های بسیار سریع از جمله شمشیر ماهی و ماهی پرنده به صورت حرکت آهسته نمایش داده می شود. دلقک ‌ماهی که یکی از گونه‌های ماهی است و در شقایق دریایی زندگی می کند. در حدود بیست و هشت گونه از آن ‌ها شناسایی شده‌است. این گونه از ماهی ها در آب های شور زندگی می‌کنند.

- پرندگان (Birds):
پرندگان مهره داران خون گرمی هستند که بال، پر و یک منقار دارند، دندان ندارند، اسکلتی دارند که در آن استخوان های زیادی با هم ترکیب شده است. پرندگانی که پرواز می کنند استخوان های قوی، کم وزن و ماهیچه های قدرتمند برای پرواز دارند، در این مجموعه پرواز حیرت آور مرغ مگس خوار که بال های خود را با سرعت بسیار زیاد به هم می زند به صورت آهسته به نمایش در می آید.

- موجوداتی از اعماق (Creatures of the Deep):
انواع موجودات فاقد ستون فقرات را می توان در اعماق اقیانوس یافت، موجوداتی که بررسی حیات آنها شگفتی های بی شماری را در بر دارد.
پو ماهی، این سپر ماهیان دارای ۲ خار بر روی دم شلاقی شکل خود هستند که حاوی سم است. درجلوی سر این خانواده از الحاق باله سینه‌ای خرطومی به شکل مثلث ایجاد شده. بینی و پنج شکاف آبششی در زیر سر قرار دارد. اعضای این خانواده فاقد باله‌های پشتی ومخرجی هستند. اعضای این خانواده دارای سنگدان هستند. تولید مثل در این خانواده از نوع زنده‌زای بدون جفت یا زنده تخم گذار است.

- شکار و شکارچیان (Hunters and Hunted):
این قسمت به بیان استراتژی های گوناگون پستانداران برای شکار و تعقیب و گریز برای شکار کردن و تلاش برای زنده ماندن می پردازد. سه چیتا که با یکدیگر برادرند گروهی را تشکیل داده اند تا با کمک یکدیگر شتر مرغی را که به تنهائی نمی توانند شکار کنند با هم شکار کنند.

- حشرات (Insects):
قسمت بعدی از این مجموعه وارد دنیای اعجاب انگیز حشرات می شود. فراوان ترین موجودات روی زمین هستند؛ حشرات را می توان بزرگترین گروه از بند پایان دانست که تا کنون حدود یک میلیون گونه از آنها کشف شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. حشرات یا شش پایان ساکن خشکی هستند و بعضی بطور ثانویه آبزی شده‌اند. سر ۶ قطعه وسینه ۳ قطعه است که معمولا دارای ۳ جفت پا و دو جفت بال است. شکم اصولا ۱۱ قطعه بدون زواید حرکتی دارد. چشمها مرکب و ساده‌اند.
 

- گیاهان (Plants):
گیاهان نقش بسیار ارزنده ای در حیات سیاره ما دارند و چرخه زندگی در زمین را کامل می کنند، دانه و گرده این دسته از جانداران به شیوه ای مختلف و متنوعی گسترش می یابد، این بخش به نمایش گونه های مختلف این جانداران می پردازد.
درخت خون اژدها درختی است بومی جزایر سقطری یمن. این نام را به خاطر شیره سرخ‌رنگی که از آن می‌تراود به آن داده‌اند. این درخت قطره‌های باران را از راه تنه‌های ریشه‌مانند هوایی خود به سوی ساقه اصلی هدایت می‌کند و با شکل چترمانند خود از تبخیر سریع در پیرامون ریشه‌ها خود جلوگیری می‌کند. درخت خون اژدها در ماه فوریه گل می‌دهد و تا شکفتن کامل گل آن پنج ماه به‌درازا می‌کشد.

- پستانداران نخستین (Primates):
در شجره نامه بزرگ موجودات زنده، ما و شامپانزه ها حدود شش میلیون سال پیش راه های خود را جدا کردیم، اما آن ها نزدیک ترین خویشاوندان زنده ما باقی ماندند. همانند ما انسان ها شامپانزه ها می توانند بسیار مهربان باشند، آن ها دلسوز نیز هستند. سهم کردن، آزمایش کردن، انتقال فکر، برنامه ریزی، هوش، آموزش دادن و آموختن رفتارهای مشخصه پستانداران نخستین است.
این بخش به معرفی و بررسی گونه های مختلف پستانداران نخستین، هوش و ابتکار آن ها برای یافتن غذا، زندگی دسته جمعی و همبستگی آن ها به یکدیگر می پردازد.
 

هیچ نظری موجود نیست: