۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

درختان عنکبوتی

در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه show picture را بزنید

 

یک کارشناس انگلیسی تصاویری را از درختان دهکده ای در پاکستان تهیه کرده است که نشان می دهند میلیونها عنکبوت در پی سیل سال 2010 به درختان پناه برده و این گیاهان را در میان تارهای خود مدفون کرده اند.
در سال 2010 سیل عظیمی مناطقی از پاکستان را درنوردید در پی این سیل میلیونها عنکبوت برای نجات خود به روی درختان پناه بردند و در نتیجه تنیدن حجم انبوهی تار، این درختان را به پیله های عظیم الجثه ای تبدیل کردند.
براساس گزارش نشنال جغرافی، در اثر ازدیاد بیش از حد تارهای عنکبوت این درختان و همچنین حشرات ساکن آنها مردند
در این راستا یک کارشناس انگلیسی به نام "راسل واتکینز" از دپارتمان توسعه بین المللی انگلیس تصاویری را از هجوم عنکبوتها و درختان پیله ای شکل تهیه کرده است.
پناهگاه عنکبوتها
 
 در روستای "سیند" واقع در پاکستان درختان در اثر هجوم عنکبوتها شبیه به پیله های کرم ابریشم شدند. این حادثه در جولای 2010 رخ داد زمانی که تنها در مدت یک هفته به اندازه 10 سال بارندگی در این منطقه باران بارید. به این ترتیب آب در مدت کوتاهی بالا آمد و سطح وسیعی از مناطق مسکونی را درنوردید.
 
راسل واتکینز در این خصوص توضیح داد: "این یک نوع فاجعه در حرکت آهسته است. تا پیش از این سیل، مردم سیند هرگز با چنین پدیده ای مواجه نشده بودند."
 
 
 
پیله ای از درختان
 
در این تصویر، پسر بچه ای در کنار درختی که در میان تارهای عنکبوت مدفون شده ایستاده است. در اثر سیل سال گذشته پاکستان حدود 2 هزار نفر جان باختند و 20 میلیون نفر بی خانمان شدند.
 
کارشناسان در این خصوص توضیح دادند: "این سیل نسبت به سونامی اندونزی، زلزله سال 2005 پاکستان، زلزله 2010 هائیتی و توفان کاترینا به تعداد بیشتری از مردم آسیب رساند."
 
 
 
بافندگان ناشناخته
 
تارهای غول پیکر عنکبوت در روستای سیند در پاکستان بر روی بسیاری از درختان منطقه دیده می شوند. این پدیده ناشناخته در بخشهای دیگری از دنیا به خصوص در مناطق گرمسیری نیز دیده می شود. باوجود این، هنوز مشخص نیست که کدام گونه از عنکبوتها این پیله ها را بر روی درختان پاکستان تشکیل داده اند.
 
 
 
شبکه حفاظتی
 
تارهایی که عنکبوتها بر روی درختان سیند تشکیل داده اند موجب شد که بسیاری از این درختان در اثر نرسیدن نور خورشید نابود شوند. هرچند به نظر می رسد که این تارها اثرات مثبتی هم داشته اند. به طوریکه تعداد بسیار زیادی از حشرات به ویژه حشرات عامل انتقال بیماری مالاریا را هم نابود کردند.
 
درحقیقت، پس از این سیل، افزایش سطح آب امکان تولید مثل پشه ها را افزایش می داد اما مردم این منطقه شاهد بودند که تعداد این حشرات پس از تنیده شدن این تارها از تعداد معمول نیز کمتر شد.
 
 
 
تارهای دفن کننده
 
به گفته راسل واتکینز، مرگ درختان پوشیده از این تارهای عنکبوت مشکلات جدیدی را برای ساکنان منطقه به وجود آورده است.
 
وی اظهار داشت: "در این منطقه تابستان بسیار گرم است اما این پوشش درختی تا حد قابل توجهی از شدت نور آفتاب می کاهد و موجب خنک شدن و تصفیه هوا می شود. درحالی که با تنیده شدن این تارها درختان دیگر قادر به انجام این وظیفه خود نبودند."
 
 
 
جزیره عنکبوتها
 
درختانی که از میان آب بیرون آمده بودند برای عنکبوتهایی که در تلاش برای نجات خود بودند همانند یک کلک و وسیله نجات رفتار می کردند.
 
در سیند و مناطق اطراف آن، آبهای سیل به تدریج در زمین فرو رفتند و جمعیت درحال بازگشت به باقیمانده های دهکده های خود هستند.
 
تاکنون حدود 90 درصد از مردم به مناطق خود بازگشته اند اما بخش وسیعی از این مناطق کاملا ویران شده است.
 

 

هیچ نظری موجود نیست: