۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

دیداری از آتش فشان خاموش ایران

دیداری از آتش فشان خاموش ایران

درفک

 

یک سفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی! برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به اندازه درفک گیلان و هیچ زمانی به اندازه این روزها مناسب نباشد؛ منطقه ای که اگر دیدنی ترین طبیعت بکر گیلان نباشد، بدون شک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می رود.

 
 

درفک در پاییز، رویایی ترین آب و هوای خود را تجربه می کند. آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دم کرده‏ گیلان است و نه طبیعت یک دست سرسبز این منطقه. شما در پاییز درفک رنگین کمانی از رنگ ها را می بینید که ذهنیتتان را درباره سرسبزی گیلان عوض خواهد کرد!  به تمام این ها مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا سفر به درفک در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد!

درفک

درفک رشته کوهی 8 کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده و چندین قله بلند در آن به چشم می خورد. قله هایی که اگر اهل کوهنوردی باشید حتما نام آن را شنیده اید. پرترددترین قله این رشته کوه هم قله درفک است که با ارتفاع 2714 متر در محدوده شهرستان رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل و در 27کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان رودبار قرار گرفته است. آتشفشانی که سال ها از آخرین جوش و خروش آن می گذرد و شاید بتوان گفت که بکرترین طبیعت و آب و هوا را در میان قله های دیگر دارد.

درفک

 

چطور برویم؟

 

اگر از تهران به سمت درفک حرکت می کنید، باید در اتوبان قزوین- رشت، بعد از رودبار از محلی به نام رستم آباد که در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه) رستم‏آباد قرار دارد، به سمت راست تغیر مسیر بدهید. پس از عبور از توتکابن و پلی که بر روی سپید رود قرار دارد، به سمت روستای شیرکوه می روید. در این منطقه می توانید کمی استراحت کنید و برای این کار مسجد و حسینیه‏ روستا گزینه خوبی است.

درفک

از شیرکوه که راه بیفتید، بلافاصله وارد جنگل‏های زیبای منطقه می‏شوید که اگر آن را ادامه دهید، بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی درخت و سرسبز خواهید رسید با یک کلبه‏ی چوبی در میان آن. اینجا لارنه است! بعد از لارنه دوباره تا چشم کار می کند جنگل است و گیاهان بلندی که گاهی ارتفاعشان تا دو متر می‏رسد.

درفک

 سایت تکناز را فراموش نکنید !!

در این فصل سال که هوا پاییزی است ممکن است مجبور باشید تا زانو در برگ خشک درختان راه بروید یا در گلی که از باران های فصلی به جا مانده است. مه هم در تمام این مسیر به احتمال زیاد همسفر شما خواهد بود و لذت جنگل گردی را برایتان بیشتر می کند.

درفک

در ادامه مسیر، بعد از آن که از منطقه کم درختی به نام مزرعه گذشتید، یک شیب تند مقابلتان قد علم می کند. بعد سیاه دره است و درختچه‏های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی و آلوچه که مقابلتان صف می کشند.

درفک

بعد به چشمه جیرونی خواهید رسید که کلبه های آن تنها فضای استراحتتان قبل از حرکت به قله هستند. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه کم درخت می‏شود و بعد از گذشتن از گردنه‏ پهن دژ به قله می رسید.

درفک

 

غار تنگ درفک

 

در نزدیکی قله و در پایین دیواره مجاور قله، غاری وجود دارد که در تمام سال برف را در خود نگه می دارد و به همین دلیل حکم منبع تأمین آب چوپانان منطقه را در تابستان دارد. دهانه این غار وسیع و تنگ است و وارد شدن به آن بدون تجهیزات یخ نوردی عملا امکان پذیر نیست. بنابراین اگر چندان در غارنوردی حرفه ای نیستید یا تجهیزات کافی همراه ندارید، دور این غار را خط بکشید.

درفک

 

درفک یعنی چه؟

 

قله درفک را محلی ها با نام های دال فَک، دورفک، دُلفَک هم می شناسند اما نام این قله در اصل از دال فَک گرفته شده که به معنی آشیانه عقاب است. دقیق تر اگر بخواهید، گیلکی ها برایتان خواهند گفت که در گویش آنها، دال نام پرنده ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه.

درفک

 

البته عده ای هم معتقدند که نام درفک از ایل دروک که قبلا از گیلان به این منطقه می‏آمدند گرفته شده است. اما با این حال تعبیر اول از وجه تسمیه این قله متداول تر است.سایت تکناز را فراموش نکنید !!

درفک

اما با تمام این ها اگر ترجیح می دهید یک سفر طبیعت گردی بی دردسر و دلچسب را در این منطقه تجربه کنید، درفک بخش ییلاقی را در شمال این رشته کوه به شما پیشنهاد می کند. دشتی سرسبز که چراگاه گوسفندان منطقه است و بخش مهمی از آن را گیاه گزنه تشکیل می دهند که بهترین محلی های درفک آن را درمانی طبیعی برای دردهای روماتیسم می دانند. شما در مدت سفرتان فرصت دارید در یکی از کلبه های دوست داشتنی این دشت اقامت کنید و مهمان روستاییان منطقه باشید.


 www.talab.ir درفک

توصیه: یادتان باشد که سگ های درفک بعد از سگهای سبلان وحشی‏ترین سگ های ایران محسوب می‏شوند. بنابراین بهتر است با یک تیم کوهنوردی حرفه ای و مجهز به این قله سفر کنید. این قله در زمستان بسیار برفگیر و طوفانی است و صعود از آن بدون یک راهنمای باتجربه و حرفه ای عملا غیرممکن است.

درفک

 

هیچ نظری موجود نیست: