۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

رویداد شدیدترین زلزله و سونامی در ژاپن

رویداد شدیدترین زلزله و سونامی در ژاپن !


بنابر اعلام منابع آگاه دیروز جمعه 11 مارس 2011 زلزله ای شدید در مقیاس 8.9 ریشتر سواحل شرق ژاپن را لرزاند. این زمین لرزه که به مدت دو دقیقه ادامه داشت موجبات ویرانی بسیاری از تاسیسات زیربنایی و آتش سوزی در مناطق مختلف را ایجاد کرده است. براساس گزارش سازمان حوادث غیرمترقبه ژاپن، سونامی ناشی از زلزله نیز با امواج بلند سواحل شرقی این كشور را در هم كوبید و باعث تخریب صدها واحد مسكونی شد.

در گزارش این سازمان كه در خبرگزاری آسوشیتدپرس هم منتشر شد،‌ آمده است كه زمین لرزه 8.9 ریشتری امروز، 19 پس لرزه داشت كه بزرگترین آن‌ها شش ریشتر قدرت داشته است. علاوه براین، این پس لرزه‌ها تا شعاع دو هزار و 100 كیلومتری سواحل شرقی ژاپن را دربرگرفت و باعث قطعی گسترده برق و وقوع حریق در كارخانه تولید مواد شیمیایی در "ایچیكاوا" در نزدیكی توكیو پایتخت ژاپن شد.

همچنین مقامات ژاپن فعالیت تمامی نیروگاههای هسته ای در این کشور را به علت نگرانی از انتشار تشعشعات رادیو اکتیو متوقف کرده اند. این در حالی است که آتش سوزی در نیروگاه هسته ای اوناگاوا در شمال شرقی ژاپن احتمال وقوع نشت مواد هسته ای را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، امواج سونامی پس از درنوردیدن ژاپن به سوی سواحل روسیه، تایوان، فیلیپین، اندونزی، هاوایی و سواحل غربی آمریکا حرکت کرده است. اما به نظر می رسد با توجه به کاهش شدت آن تلفات چندانی در پی نداشته باشد. خاطر نشان می شود کشورهای ژاپن، اندونزی و تایوان همگی در کرانه های اقیانوس آرام قرار دارند که مرکز زمین لرزه و شکل گیری امواج سونامی بوده است. رسانه های ژاپنی نوشته اند كه این كشور روی خط آتش (زلزله) قرار دارد و ۹۰ درصد از زمین لرزه های جهان در این كشور بوقوع می پیوندد.

این زلزله كه به عنوان بزرگترین و شدیدترین زلزله در 140 سال اخیر ژاپن نام برده شده علاوه بر اینکه تاکنون حداقل 700 کشته بر جا گذاشته، وضعیتی بحرانی را برای این كشور ایجاد كرده است. تمامی فعالیتهای طبیعی در شهرهای مختلف این کشور را فلج کرده است و هر لحظه شمار قربانیان و مفقودان زلزله ژاپن در حال افزایش است.

برخی رسانه ها و منابع خبری مختلف به نقل از منابع پلیس، از كشف دستجمعی اجساد خبر می دهند. همچنین ادامه نامشخص بودن وضعیت مفقودان، سبب شده تا نیروهای امدادی به دامنه فعالیت خود بیافزایند. گستردگی میزان ویرانی ها، آبگرفتگی و انباشت بقایای ساختمان ها به ارتفاع چندین متر در كنار بناهای تخریب شده اماكن شهری و مناطق مسكونی، سبب نگرانی بیشتر مسئولان از احتمال افزایش قربانیان و مفقودان شده است. هر چند این آمار تاكنون حدود 700 نفر گزارش شده ولی احتمال می رود با توجه به گستردگی تخریب ها و ویرانی های ناشی از موج هایی به ارتفاع بیش از 10 متر، در ساعات آینده بر شمار كشته شدگان و ناپدیدشدگان افزوده شود.


 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب كنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
































گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org
































گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


زلزله ژاپن و لرزش تن ما ایرانی ها !


عصرایران : زلزله مهیب اخیر ژاپن، بی گمان از بزرگ ترین زمین لرزه های تاریخ بشر است؛ زلزله ای به قدرت نزدیک به 9 ریشتر و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم هشت و نه دهم ریشتر! شدت زلزله به حدی بود که ژاپنی ها که به زمین لرزه عادت دارند و حتی به آن خو گرفته اند، از آنچه رخ داده، وحشت زده شدند به ویژه آن که همزمان با این زلزله، سونامی سهمگینی با امواجی به ارتفاع 10 متر، بنادر این کشور را در هم کوبید و تا لحظه نگارش این مطلب، حدود 400 نفر را به کشتن داد. "پس لرزه" های این زلزله نیز همچنان می آیند و می روند و جالب اینجاست که قدرت این پس لرزه ها عمدتاً حول و حوش 6 ریشتر است، یعنی تقریباً برابر با زلزله 1382 بم که 6.3 ریشتر بود.

هر چند که زلزله و سونامی ژاپن به عنوان یک فاجعه انسانی مورد توجه است و از این بابت نیز تاسف خود را ابراز می داریم، اما این زلزله، تن ما ایرانی ها را هم می لرزاند چه آن که ایران نیز همانند ژاپن بر روی کمربند زلزله قرار دارد و کشوری زلزله خیز است اما بر خلاف ژاپنی ها که ایمن سازی را به عنوان یک "خط قرمز" حیاتی در ساخت و سازهایشان قرار داده و بدان پایبندند، در ایران، هنوز که هنوز است ساختمان های غیر استاندارد ساخته می شود تا بسیاری از ما، شب ها در خانه هایی بخوابیم که معلوم نیست کی بر سرمان فروخواهند ریخت و گورمان خواهند شد.

زلزله ای که در ژاپن آمد، تقریباً دو و نیم ریشتر بیشتر از زلزله بم بود و این در حالی است که آمار تلفات، اصلا قابل مقایسه نیست(بم:25000 کشته و 50000 مجروح) و بخش قابل توجهی از قربانیان ژاپنی هم نه بر اثر زلزله که به دلیل سونامی و غرق شدن در آب جان باخته اند. دو و نیم ریشتر بیشتر یعنی این که زلزله ژاپن 2500 برابر بزرگتر از زلزله بم بوده است. حال تصور کنید که چنین زلزله سهمگینی در تهران بیاید ؛ در آن صورت آیا چیزی از تهران باقی خواهد ماند؟

زلزله و سونامی در ژاپن

تعارف را کنار بگذاریم؛ علم با هیچ کس سر شوخی ندارد؛ وقتی بررسی های علمی نشان می دهد که زلزله تهران دیر و زود دارد و سوخت و سوز ندارد، یعنی زمین لرزه در کمین است، ویرانی و مرگ به سوی ما در حرکت هستند و ما همچنان به خاطر سود بیشتر، خانه ها را کم توان می سازیم و به جای آنکه ابتدا حیات خود و فرزندانمان را تضمین کنیم، بر سر مسائل دست چندم بر سر و روی همدیگر می کوبیم. به عنوان مثال مجلس مان را بنگرید که نمایندگانش تاکنون چقدر درباره مسائل جناحی جار و جنجال به راه انداخته اند و چقدر برای ایمن سازی شهرها و روستاها در برابر خطر حتمی و گریز ناپذیر زلزله خود را به آب و آتش زده اند؟!

البته ژاپن از همان ابتدا و خود به خود در برابر زلزله ایمن نبود؛ در سال 1923 زلزله ای به بزرگی 8.3 ریشتری در ژاپن رخ داد که علیرغم جمعیت اندک ژاپن نسبت به امروز 143 هزار نفر کشته شدند ولی با تعهد عمومی ژاپنی ها مبنی بر ایمن سازی ساختمان ها بعد از آن حادثه، امروز زلزله های قوی تر، تلفات کمتری می گیرند و اساساً خیلی اوقات حتی یک نفر هم بر اثر زلزله های بالاتر از 6 ریشتر و 7 ریشتر هم کشته نمی شود.

ژاپنی ها از زلزله مهیب 1923 خود درس عبرت گرفتند و اینک آسوده خاطرند اما ما ایرانی ها، جلوی چشم مان دیدیم که چگونه بم زیر و رو شد و رودبار و منجیل با خاک یکسان شدن، طبس به خون نشست، اما انگار نه انگار!

فقط بلدیم شعار دهیم و تنها دولتمردانمان این گونه نیستند، بلکه این آفت و مرضی است که به کل جامعه مان افتاده است. از آن مهندسی که در ساخت خانه و نظارت بر آن با بساز و بفروش تبانی می کند تا آن کارگری که خوب جوشکاری نمی کند و آن مامور شهرداری که خود را به ندیدن می زند تا ... همه و همه مقصرند و آیا سرنوشت محتوم چنین جامعه ای مرگ گروهی در شب یا روزی نیست که آن اتفاق بزرگ بیفتد؟! به راستی اگر ژاپنی ها هم مثل ما بودند امروز در زلزله 9 ریشتری شان چند میلیون نفر زیر خاک مدفون می شدند؟

هیچ نظری موجود نیست: