۱۳۹۱ شهریور ۱۲, یکشنبه

بــــرای یـک کیــــلو از هـر نـوع غـذا چنـد لیـتر آب مـورد نیــــاز است !







 
بــــرای یـک کیــــلو مـــرغ ۴۳۲۵ لیـــتر آب نیــــاز است !
چهار هزار لیتر مصرف آبی که دیده نمی‌شود

بیش از ۷۰ درصد از سطح کره زمین پوشیده از آب است که تنها ۳ درصد آن آشامیدنی است. مصرف سرانه آب در هند حدود ۲۰ لیتر، در آمریکا ۲۹۵ لیتر و در دوبی ۵۰۰ لیتر است. اما بخش اعظم مصرف آب مربوط به تولید مواد غذایی است. ۴ هزار لیتر آب در تولید مواد غذایی مصرفی نهفته است که به چشم نمی‌آید.

 

۱۲۲۲ لیتر آب برای یک کیلو ذرت

ذرت، برنج و گندم، مهم‌ترین عناصر غذایی هستند. سالانه ۸۴۵ میلیون تن ذرت در جهان برداشت می‌شود که بخش اعظم آن در آمریکا تولید می‌شود. در آمریکا برای تولید هر کیلو ذرت ۷۶۰ لیتر آب مصرف می‌شود، در هند اما بخاطر وضعیت جغرافیایی آن به ۲۴۵۰ لیتر آب نیاز است. ذرت بخشی از غذای دامپروری صنعتی نیز هست.

 

۲۵۰۰ لیتر آب برای یک کیلو برنج

برنج غذای اصلی بیش از نیمی از ساکنان کره زمین است. سالانه بیش از ۶۷۲ میلیون تن برنج کاشت می‌شود. هرچند برای هر کیلو برنج تا هنگام برداشت ۱۶۷۰ لیتر آب مصرف می‌شود. اما با جدا شدن پوست برنج (شالی) یک سوم وزن آن کاهش پیدا می‌کند که میزان آب مصرفی برای تولید هرکیلو برنج را به ۲۵۰۰ لیتر می‌رساند.

 

۱۳۰۰ لیتر آب برای هر کیلو گندم

گندم جزو سه غذای اصلی انسان‌هاست. سالانه ۶۵۰ میلیون تن گندم تولید می‌شود که بخش اعظم آن توسط انسان به مصرف می‌رسد. برای تولید این گندم ۷۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. مصرف این آب در مناطق مختلف یکسان نیست. در اسلواکی برای هر کیلو گندم ۴۶۵ لیتر آب نیاز است. این در حالی است که در سومالی گندم برای به عمل آمدن به ۱۸ هزار لیتر آب نیاز دارد.

 

هزار لیتر آب برای یک لیتر شیر

سالانه ۶۰۰ میلیون تن شیر در سراسر جهان تولید می‌شود. اما قبل از این که یک گاو به شیر دهی برسد و دوشیده شود، به هزار لیتر آب برای تولید غذای این حیوان نیاز است. برای تولید شیر خشک به پنج برابر این میزان آب نیاز است. از یک لیتر شیر می‌توان ۲۰۰ گرم شیر خشک تولید کرد.

 

ده هزار لیتر آب برای یک کیلو پنیر

برای تولید هر کیلو پنیر به ۱۰ کیلو شیر نیاز است. هرچه پنیر سفت‌تر باشد، میزان شیر مصرف شده در آن نیز بیشتر است. برای تولید پنیر "پارمزان" به ۱۶ لیتر شیر نیاز است که تقریبا دو سال تاریخ مصرف دارد.

 

سه هزار و ۳۰۰ لیتر آب برای یک کیلو تخم‌مرغ

برای تولید هر تخم مرغ به ۲۰۰ لیتر آب نیاز است. مرغ‌ها اکنون دیگر خود در جستجوی غذا نیستند بلکه در قفس‌ مرغداری‌ها نگهداری می‌شوند و باید به آنها غذا داد. بخشی از غذای آنها از گندم و ذرت تشکیل شده است.

 

۴۳۲۵ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت مرغ

هر مرغ ۳۸ روز در مرغداری غذا و آب دریافت می‌کند. هرچند پرورش مرغ با روش نگهداری انبوه در مصرف "جا" و آب صرفه‌جویی می‌کند، اما تمیز نگاه‌داشتن محل زندگی و زدودن فضله مرغ با آب، باعث آلودگی منابع آبی می‌شود.

 

 

۱۵ هزار و ۴۰۰ لیتر آب برای یک کیلو گوشت گاو

گوشت گاو هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ میزان مصرف آب برای تولید آن کالایی لوکس است. بطور متوسط بیش از ۱۵ هزار لیتر آب برای تولید هر کیلو گوشت نیاز است. در صورتی که دامپروری‌ها از ذرت وارداتی نیز استفاده کنند، این میزان افزایش می‌یابد. گاوهایی که در مراتع نگهداری می‌شوند نیاز به آب کمتری دارند.

 

۲۵۴۰ لیتر آب برای یک سیخ کباب

کباب یکی از غذاهای ملی ایرانیان است. در بسیاری از مناطق از گوشت چرخ شده مخلوط گاو و گوسفند استفاده می‌شود. برای تولید هر کیلو گوشت گوسفند ۱۰ هزار لیتر و هر کیلو گوشت گاو ۱۵ هزار و ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. اگر برای هر سیخ کباب(بدون احتساب پیاز) ۱۰۰ گرم گوشت درنظر گرفته شود، با این حساب ۲۵۴۰ لیتر برای تولید این گوشت آب مصرف شده است.

 

۱۸ هزار و ۹۰۰ لیتر آب برای تولید یک کیلو قهوه

قهوه در بسیاری از کشورها، همچون چای برای ایرانیان، نوشیدنی اول محسوب می‌شود. برای تولید آن مقدار دانه‌های قهوه که بتوان با آن یک فنجان قهوه درست کرد، ۱۸۰ لیتر آب نیاز است. برای تولید قهوه، سالانه در سراسر جهان ۸۵ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود.

 

منابع محدود آب

بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از منابع آب شیرین موجود در جهان برای تولیدات کشاورزی و دامپروری به مصرف می‌رسند. برای صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان محصولاتی را که نیاز به آب بیشتر دارند، در مناطقی تولید کرد که از منابع آبی بالایی برخوردار هستند. این درحالی است که بسیاری از محصولات برای صدور به بازارهای جهانی در مناطقی کشت می‌شوند که دارای کمبود آب هستند.

 
در مصرف هر چه بهتر آب کوشا باشیم



 

 
 
 


__,_._,___






--
مانی
Iran Web Host




هیچ نظری موجود نیست: