۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

هلندی‌ها و طرح مفهومی بزرگراه هوشمند

هلندی‌ها و طرح مفهومی بزرگراه هوشمند: برنامه‌ریزی برای اجرای نمونه اولیه در سال 2013
آلمانی ها از قدیم در صنایع اتومبیل سازی و جاده سازی جزو برترین‌ها -اگر نگوییم برترین- بوده‌اند، اما حالا هلند‌های هستند که خبر اجرای طرح بزرگراه هوشمند (واقعاً هوشمند!) توسط آنها، به گوش می‌رسد.
آشنایی با جزئیات طرح، از تیتر خبر هم جذاب‌تر است. هر چند با اجرای وسیع بزرگراه‌های هوشمند در دنیای واقعی فاصله داریم ولی Studio Roosegaarde که یک شرکت طراحی در هلند است و Heijmans  که فراهم کننده زیر ساخت‌های حمل و نقل به شمار می‌رود، به عنوان مجریان طرح نسبت به معرفی و اجرای چیزی مؤثر و پیش‌رُو خوش بین هستند.
در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید تا 5 تکنولوژی جالبی را که در طرح بزرگراه هوشمند گنجانیده شده، برای شما معرفی کنیم.
بزرگراه هوشمند، جاده‌ای خواهد بود شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های تعاملی که به طور خودکار، خود را با وضعیت‌های مختلف ترافیک جاده‌ای تطبیق می‌دهند و داده‌های مفیدی را در اختیار ماشین سوارها در این مسیر قرار می‌دهند.
مجریان طرح نه تنها آن را یک محصول، بلکه آزمایشگاهی برای تست تکنولوژی‌های جدید می‌بینند. بزرگراه هوشمند با استفاده از مجموعه‌ای از سنسورها و دستگاه‌های ذخیره کننده و انتقال دهنده انرژی، نه تنها تعاملی خواهد بود بلکه می‌تواند برق خود و وسایل نقلیه عبوری را هم تأمین کند.
اما 5 تکنولوژی که انتظار می‌رود در بزرگراه هوشمند به کار گرفته شوند، عبارت هستند از موارد زیر:

1. نمادهای تعاملی  

Dynamic Paint.jpeg
Dynamic Paint یک فناوری حساس به دما است. در شرایط جاده‌ایِ عادی، طرح‌های کف جاده ناپیدا هستند ولی هنگامی که دما به میزانی افت کند که خطراتی مانند یخ بستن سطح جاده بروز کند، طرح‌های روی جاده قابل مشاهده می‌شوند و نمادهای مختلف، به راننده هشدارهای لازم را می‌دهند.

2. روشنایی سطح جاده در شب  

Glow-in-the-Dark Road.jpeg
با این تکنولوژی دیگر نیازی به چشم باریک کردن برای حدس زدن مسیر جادهٔ پیش روی خود ندارید؛ خطوط راهنمای کنار و وسط مسیر در طول روز به جذب نور می‌پردازند و در طول شب، 10 ساعت درخشان باقی خواهند ماند. به این صورت نیاز کمتری هم به نصب چراغ‌های روشنایی در کنار جاده‌ها خواهد بود.

3. نورهای تعاملی  

Interactive Light.jpeg
یک راه دیگر برای کاهش نیاز به نصب چراغ در طول مسیر، تکنولوژی «نورهای تعاملی» است. با نصب سنسورهای ویژه در کنار مسیر، جاده به طور هوشمند آمدن ماشین‌ها را تشخیص می‌دهد. با رسیدن خودرو، چراغ‌های کنار جاده را در فاصله‌ای جلوتر روشن کرده و میزان نوردهی آنها را با نزدیک شدن ماشین افزایش می‌دهد. پس از عبور آن هم به آرامی از شدت نور می‌کاهد تا خاموش شوند. به این شکل، چراغ‌ها -به خصوص در مسیرهای خلوت‌تر- تنها زمانی روشن خواهند شد که واقعاً اتومبیلی در جاده هست.

4. چراغ‌های بادی  

Wind Light.jpeg
این تکنولوژی یک گام به جلو است. ژنراتورهای کوچک چرخنده در کنار جاده نصب می‌شوند و همزمان، از جا به جایی هوای ایجاد شده به واسطه عبور خودروها برق تولید می‌کنند تا چراغ‌های جلوی مسیر روشن شوند.

5. خط ویژه شارژ القایی  

Induction Priority Lane.jpeg
در طرح بزرگراه هوشمند، یک مسیر ویژه برای شارژ القایی نیز برای اتومبیل‌های الکتریکی تعبیه شده. کویل‌های شارژ القایی در زیر جاده جاسازی شده‌اند تا همزمان با عبور اتومبیل، باتری‌های آن را شارژ کنند.*************************************طرح بزرگراه هوشمند برنده عنوان بهترین طراحی مفهومی برای آینده از جایزه طراحی هلند در سال 2012 شده و اجزا مختلف آن هم در هفته طراحی هلند به نمایش در آمده‌اند. انتظار می‌رود که در سال 2013 نمونه اولیه آن نیز در یک مسیر اجرا شود.

هیچ نظری موجود نیست: