۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

انتقاد شدید رئیس قوه قضائیه ایران از ادبیات محمود احمدی نژاد

قوه قضائیه ایران

انتقاد شدید رئیس قوه قضائیه ایران از ادبیات محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی

صدق لاریجانی گفته های محمود احمدی نژاد را خلاف واقع خوانده است

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، از اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور، درباره نحوه برخورد قوه قضائیه با جرایم مطبوعاتی انتقاد کرده و از او خواسته ادبیاتی متین و فاخر داشته باشد.

صادق لاریجانی، روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ و در ابتدای جلسه مسئولان عالی قضایی گفته های محمود احمدی نژاد در دیدار روز شنبه خود با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار در ایران را غیرمنصفانه خواند و به ویژه از ادبیات رئیس جمهور انتقاد کرد: "ایشان می گوید در مواردی که حتی اسمی از کسی برده نشده است قاضی می‌گوید این مطلب به فلان شخص می خورد، در حالی که وقتی مطلبی نوشته می شود و نقد می شود اگر به کسی هم خورد، خورد. باید بخورد تا دردش بیاید ... توقع ما از رئیس جمهور این است که ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده و البته صحیح و منصفانه باشد ... این چه ادبیاتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بیاید. ادبیات رئیس جمهور باید متین و فاخر باشد."

این اظهارات آقای لاریجانی یکی از شدیدترین انتقادات از ادبیات محمود احمدی نژاد از سوی مسئولان بلندپایه ایرانی است.

در روزهای اخیر انتقادهای دیگری نیز از نحوه سخن گفتن رئیس جمهور ایران در مراسم عمومی، به ویژه گفته های او در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور، شده بود.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود برای ایرانیان خارج از کشور، در مورد تأثیر فشار کشورهای غربی علیه ایران بر رفتار دولت این کشور گفته بود: "آن ممه را لولو برد."

نصرالله ترابی، عضو فراکسیون خط امام مجلس ایران، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد با انتقاد از نوع ادبیات به کار گرفته شدن در سخنان مسئولان ارشد کشور، خواستار رعایت بیشتر "ادب و اخلاق" توسط آنها شد و گفت: "اینکه ادبیاتی به کار ببرند که نه در عرف دیپلماتیک شناخته شده باشد نه در عرف بین‌المللی، موجب می‌شود که همه به ما بگویند شما حکومتی هستند که مسئولانتان این کلمات را به کار می‌برند".

'نسبت های خلاف واقع'

توقع ما از رئیس جمهور این است که ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده و البته صحیح و منصفانه باشد ... این چه ادبیاتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بیاید.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه

صادق لاریجانی در گفته های روز یکشنبه خود همچنین ادعاهای محمود احمدی نژاد درباره نحوه برخورد قوه قضائیه با پرونده های مطبوعاتی را نسبت های خلاف واقع و غیرمنصفانه خوانده است.

آقای لاریجانی بخشی از ادعای آقای احمدی نژاد را این طور خلاصه کرده است: "ایشان (محمود احمدی نژاد) مدعی می شوند که قوه قضاییه می گردد تا خبرنگاری را که به نقد دستگاهی یا مسئولی پرداخته، یک جوری محکوم کند. بعد به فردی اشاره‌ می کند که هیات منصفه گفته اند او جرمی مرتکب نشده ولی قاضی او را محکوم کرده است. بعد هم اشاره و اشکالی به دادستان که مدعی العموم است و در مواردی که به شخص رئیس جمهور توهین شود باید بدون شکایت به مسئله رسیدگی کند و گفته ما تاکنون ندیده‌ایم که دادستان وارد شود، نیازی هم البته نداریم، ما خادم مردم هستیم."

آقای لاریجانی همه این ادعاهای آقای احمدی نژاد را خلاف خوانده و به هر کدام آنها پاسخ داده است.

او از جمله این ادعای آقای احمدی نژاد را که دادستان به مسئله توهین به رئیس جمهور رسیدگی نمی کند، خلاف واقع خواند و گفت: "متاسفانه این حرف را چند بار تکرار کرده‌اند. من قبلاً به خودشان هم تذکر داده ام. دادستان اعلام کرده که ایشان در چند مورد اقدام کرده است. چهار مورد خود دادستان از باب مدعی العموم و شانزده مورد هم حسب شکایت رئیس جمهور وارد عمل شده اند. حالا اینکه شکایت ها به محکومیت بیانجامد یا نه ربطی به دادستان ندارد. پس این چه سخن خلاف واقعی است که می گویید."

آقای لاریجانی همچنین در مورد این ادعای آقای احمدی نژاد که اگر در نقدی اسم کسی نیامده بود، نباید با او برخورد شود، به ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که طبق آن توهین تلویحی به اشخاص هم جرم است، گفت: "ظاهرا معنای تلویح را نمی دانند ... بحث اصلی این است که آیا بگذاریم هر کسی هر جور خواست حرف بزند. پس قوانین را برای چه کسی نوشته اند ... کسانی که چکمه پوشیدند و مجلس را به توپ بستند با مقدمات این کار را کردند و حالا می بینیم که به رئیس مجلس توهین می کنند و کار به جایی رسیده است که می گویند مجلس را به توپ می بندیم ... این بساط باید جمع شود که افرادی لاابالی باشند و هرچه خواستند بگویند."

این گفته های آقای لاریجانی یکی از شدیدترین انتقادات یک مقام بلندپایه قضایی به رئیس جمهور ایران و جدیدترین مورد از اختلافات روز افزون قوه مجریه ایران با قوای مقننه و قضائیه ایران است.

هیچ نظری موجود نیست: